Jeśli wybierzesz się do Indii, z pewnością prędzej czy później skorzystasz z miejscowych kolei. Przemieszczanie się pociągami jest tanie i pozwala zaoszczędzić czas. Jak zarezerwować bilety online? Którą klasę wybrać? I jak to wszystko się zaczęło? Zapraszam na kolej w Indiach w pigułce.
Kolej w Indiach w pigułce – historia, klasy, jak rezerwować bilety
Historia kolei w Indiach
W 1853 roku otwarto w Indiach pierwszą komercyjną linię kolejową, która połączyła Bombaj z Thane (35 km). Odcinek zdecydowanie nie powala długością, jednak w tamtych czasach była to zapowiedź nowej jakości transportowania towarów i ludzi.
Prywatny kapitał (to firmy a nie państwo budowały infrastrukturę kolejową) od początku zdawał sobie sprawę z potencjału nowego środka lokomocji – do 1880 roku długość linii kolejowych w Indiach sięgnęła 14,5 tys. km. Dla porównania długość czynnych linii kolejowych w Polsce wynosi ok. 19 tys. km (stan na grudzień 2018).
Człowiekiem, który niecałe dwie dekady temu zreformował upadające Indian Railways, był Lalu Prasad. Polityk, którego znakiem rozpoznawczym są włochate uszy (zobaczcie koniecznie jego zdjęcie), zmniejszył korupcję, zwiększył pojemność pociągów, skrócił czas rozładunku cargo, obniżył ceny biletów i rozpoczął partnerstwo publiczno-prywatne.
Obecnie Indian Railways zatrudnia ok. 1,5 mln ludzi (podobno jest największym pracodawcą na świecie) i dziennie przewozi ok. 22 mln pasażerów. Ambitny polityk nie odniósł jednak podobnego sukcesu – w ostatnich latach kilka razy był skazany za korupcję (więcej o tym chociażby tutaj).
Klasy w kolejach indyjskich
Planowanie podróży koleją warto rozpocząć od ogarnięcia klas dostępnych w pociągach. Na wstępie informacja, która może nieco przytłoczyć – w użyciu jest 11 różnych klas!
Taka informacja może wywołać zawrót głowy. W praktyce jednak przypuszczam, że 8 na 10 obcokrajowców podróżujących przez Indie korzysta z czterech klas. O które klasy chodzi? O tym za chwilę.
Podstawowe informacje o funkcjonowaniu kolei, które musisz przyswoić, są następujące:
- występują wagony z miejscami do leżenia (najlepsze na przejazd nocną) i do siedzenia (najlepsze na kilkugodzinne przejazdy w dzień);
- większość miejsc objęta jest rezerwacją i bilety rozchodzą się bardzo szybko;
- bilety warto rezerwować z wyprzedzeniem przez internet;
- na pokładzie możesz zamówić jedzenie (w wyższych klasach może być wliczone w cenę biletu).
Wagony z miejscami do leżenia w kolejach indyjskich – przegląd:
AC1 – dwa lub cztery miejsca w przedziale, klimatyzacja, pościel & poduszka. Bardzo drogie.
AC2 – sześć miejsc do leżenia w sekcji (cztery po jednej stronie, dwa wzdłuż przejścia), z zasłonkami, klimatyzacja, pościel & poduszka. AC2 układem miejsc przypomina wagon plackartnyj z Kolei Transsyberyjskiej.
AC3 – osiem miejsc do leżenia w sekcji (sześć po jednej stronie, dwa wzdłuż przejścia) , klimatyzacja, pościel & poduszka.
3E – najtańsza opcja jazdy wagonem klimatyzowanym; 9 łóżek w sekcji (układ 3 x 3); wprowadzono w 2009 roku.
Sleeper (SL) – brak klimatyzacji (są wiatraki), miejsce do leżenia, układ łóżek jak w AC3.
Wagony z miejscami do siedzenia w kolejach indyjskich – przegląd:
EA – najnowsza i najwyższa dostępna klasa. Wyglądem przypomina wnętrze samolotu. Tablety zamontowane w siedzeniach.
EC – wygląd wagonu przypomina coraz częstsze w kolejach polskich wagony bezprzedziałowe. Cztery siedzenia w rzędzie (po dwa z każdej strony).
CC – nieco mniej komfortowa klasa niż EC. Pięć siedzeń w rzędzie (układ 2+3 siedzenia). Dobry stosunek jakości do ceny w przypadku przejazdów w ciągu dnia.
First Class – wagony bardzo popularne wśród polityków i biznesmenów w latach 70. i na początku 80. Wtedy była to bardzo komfortowa klasa. Wagony te są sukcesywnie wycofywane, bardzo rzadko można je spotkać.
Second Sitting (2C) – 3 miejsca siedzące po obu stronach przejścia. Najtańsza opcja przejazdu z rezerwacją miejsca.
Unreserved/General (UR/Gen) – najtańsza opcja przemieszczania się po Indiach. Brak gwarancji miejsca. Uważam, że to opcja tylko w sytuacji awaryjnej, gdy musimy szybko się przemieścić.
Jak rezerwować bilety w Indian Railways?
Są dwie możliwości:
W kasie biletowej – trzeba wypełnić papierowy druczek i odstać swoje. Powolność całej procedury oraz fakt, że miejscowi nie traktują kolejki poważnie (starają się wepchnąć przed Ciebie) to kiepskie wrażenia, które wynieśliśmy z dworca.
Szczerze odradzam. Szkoda czasu. Do tego bilety w kasie to resztki. Można, co prawda (choć nie zawsze), kupić bilet na wybrane połączenie, ale niekoniecznie dostać wspólne miejsca.
Platforma internetowa – obecnie można kupić bilety również przez internet. Rejestracja nie jest specjalnie skomplikowana. Trwa dosłownie kilka minut. W jej ramach podaje się adres e-mailowy oraz numer telefonu (może być polski), które poddaje się weryfikacji (kod przychodzi na oba kanały).
Płaci się za samą rejestrację oraz SMS na telefon zagraniczny (pobrało mi z karty 122 rupie, czyli niecałe 7 złotych). Warto to zrobić jeszcze w Polsce. Bilety można rezerwować z maksymalnie 4-miesięcznym wyprzedzeniem (120 dni).
Z których klas korzystać w Indiach? Jakie są ceny biletów?
Klasa, którą będziesz się przemieszczał, zależy od zasobności Twojego portfela, strefy komfortu, preferowanego tempa poruszania się oraz wrażeń, na które masz ochotę.
My do Indii przybyliśmy pod koniec podróży przez pół świata, więc wszystkie połączenia zarezerwowaliśmy z kilkudniowym wyprzedzeniem. Niektóre pociągi (chociażby te z Dźajsalmer do New Delhi) były całkowicie wyprzedane i finalnie musieliśmy nieco zmodyfikować nasze plany.
Generalnie, jednak jeśli chcecie znaleźć najlepszy stosunek jakości do ceny, polecam AC3 na nocne przejazdy oraz CC na przejazdy dzienne. Jeśli podróżujecie we dwójkę, to w AC3 najlepiej jest zarezerwować dwa miejsca wzdłuż przejścia. Wtedy macie górne i dolne łóżko i nikogo pośrodku.
Jeśli chcecie sobie zapewnić więcej komfortu, wtedy wartą rozważenia opcją jest AC2 i EC. Jest drożej, ale gdy przeliczycie ceny biletów na złotówki, to nie są to wielkie pieniądze.
O jakich kwotach mówimy? Ile kosztują bilety kolejowe w Indiach? Dla przykładu podam ceny na pociąg z Dźodhpur do Dźajsalmer w Radżastanie (6.05.2020). 1A kosztuje 1175 rupii indyjskich, 2A: 710; 3A: 505; SL: 205 a 2S:125. 1 PLN to ok. 18 INR.
Jak to wygląda na dłuższych dystansach? Pociąg z pustynnego Dźajsalmer do New Delhi jedzie 18 h 30 min i ceny biletów kształtują się następująco – 1A: 2990; 2A: 1775; 3A: 1240; SL: 460; 2S: 275.
Dajcie znać, jak przebiegała Wasza podróż koleją w Indiach 🙂
Przeczytaj wszystkie wpisy z podróży przez pół świata ?
Bądź na bieżąco – polub bloga na FB!
Kolej w Indiach w pigułce, wszelkie prawa zastrzeżone.